dimarts, 22 d’octubre del 2013

L'educació emocional o com educar l'afecte


Com ja sabeu, aquesta setmana a L'Aula realitzarem un taller d'educació emocional per a mares i pares. Es tracta d'una xerrada/trobada/sessió informativa i pràctica en la qual es donaran a conèixer i s'analitzaran alguns conceptes com les habilitats socials, l'empatia, l'assertivitat, l'autoconeixement, l'autocontrol, l'autoconfiança,... paraules que tots hem escoltat però que en molts casos no tenim molt clar què signifiquen, com es desenvolupen ni per a què serveixen.

L'educació emocional és una innovació educativa que respon a necessitats socials no ateses tradicionalment en les matèries acadèmiques habituals. El seu principal objectiu és el desenvolupament de les competències emocionals: la consciència emocional, la regulació emocional, l'autogestió, la intel·ligència interpersonal, les habilitats de vida i benestar...


L'educació emocional és un concepte massa ampli com per descriure-ho amb una breu definició. Però per tenir un punt de referència podríem aclarir que es tracta d'un procés educatiu, continu i permanent, que pretén potenciar el desenvolupament emocional com a complement al desenvolupament cognitiu, sent aquests una part fonamental del desenvolupament de la personalitat integral. Per a això és necessari que la persona adquireixi coneixements i habilitats sobre les emocions per, d'aquesta forma, ser capaç d'afrontar millor els reptes que es plantegen a la vida quotidiana. Al llarg de tota la vida es poden produir conflictes que afecten a l'estat emocional i que requereixen una atenció psicopedagògica.

L'educació emocional és una forma de prevenció primària que pretén minimitzar la vulnerabilitat a les disfuncions o prevenir la seva ocurrència, és a dir, maximitzar les tendències constructives i minimitzar les destructives. Els nins necessiten, en el seu desenvolupament cap a la vida adulta, que se'ls proporcionin recursos i estratègies per enfrontar-se amb les inevitables experiències que la vida ens ofereix. Tots tenim en algun moment de la nostra vida pensaments autodestructius i comportaments inadequats com a conseqüència d'una falta de control emocional. Això pot conduir, en certes ocasions, al consum de drogues, conducció temerària, anorèxia, comportaments sexuals de risc, violència, angoixa, ansietat, estrès, depressió, suïcidi,... 

L'educació emocional també implica fomentar actituds positives davant la vida, habilitats socials, empatia,... La competència emocional està en funció de les experiències vitals que cadascú ha tingut, entre les quals estan les relacions familiars, amb els companys, escolars,... Tot el procés de l'educació emocional implica passar de l'educació afectiva a l'educació de l'afecte. Fins ara la dimensió afectiva en educació o educació afectiva s'ha entès com educar posant afecte en el procés educatiu. Ara es tracta d'educar l'afecte, és a dir, d'impartir coneixements teòrics i pràctics sobre les emocions.

Des de L'Aula ens plantegem que els objectius generals de l'educació emocional poden resumir-se en els següents termes:

- Adquirir un millor coneixement de les pròpies emocions
- Identificar les emocions dels altres
- Desenvolupar l'habilitat de controlar les pròpies emocions
- Prevenir els efectes perjudicials de les emocions negatives
- Desenvolupar l'habilitat per generar emocions positives
- Desenvolupar una major competència emocional
- Desenvolupar l'habilitat de l'automotivació
- Adoptar una actitud positiva davant la vida

Partint d'aquests objectius generals pretenem aconseguir els següents resultats:

-Augment de les habilitats socials i de les relacions interpersonals satisfactòries
-Disminució de pensaments autodestructius i millora de l'autoestima
-Disminució en l'índex de violència i agressions
-Menor conducta antisocial o socialment desordenada
-Menor nombre d'expulsions de classe
-Millora del rendiment acadèmic
-Disminució en la iniciació al consum de drogues (alcohol, tabac, drogues il·legals)
-Millor adaptació escolar, social i familiar
-Disminució de la tristesa i simptomatologia depressiva
-Disminució de l'ansietat i l'estrès
-Disminució dels desordres relacionats amb el menjar (anorèxia, bulímia)

Per millorar les relacions socials sol ser efectiu el desenvolupament d'habilitats socials. La qual cosa pot tenir una incidència sobre la vida familiar, el matrimoni, els amics, companys de treball, veïns i les relacions socials en general. Tot això són fonts importants de benestar.

El mateix podem dir del temps lliure. Avui dia l'orientació en el temps lliure i la pedagogia de l'oci són vies d'intervenció amb grans perspectives de futur.

Les habilitats de vida i les habilitats per afrontar situacions de conflicte han de considerar-se recursos que tota persona hauria de dominar per superar les crisis i conflictes que va a trobar al llarg de la seva vida. En aquest àmbit s'inclou l'entrenament assertiu, el canvi d'atribució causal, la relaxació, la reestructuració cognitiva,...

En resum, els continguts de l'educació emocional giren entorn del coneixement de les pròpies emocions, el maneig i control emocional, el coneixement de les emocions dels altres, la utilització de les emocions com a factor per aconseguir l'automotivació; la prevenció dels efectes perjudicials de les emocions negatives, la potenciació de les emocions positives, l'aplicació d'aquests coneixements en les relacions interpersonals, en el treball, en la vida social, en els moments de conflicte,...

Amb la xerrada del proper dijous a L'Aula pretenem donar a conèixer i aclarir més profundament aquests conceptes, amb la finalitat de servir de guia en aquest procés educatiu des de dins de la família. A més de la qüestió teòrica, pretenem dur a terme una sèrie de dinàmiques que presentin de manera pràctica i complementin tots aquests coneixements. Us recordem que com en totes les activitats que oferim, per assistir a aquesta sessió és necessari realitzar una inscripció prèvia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada