dilluns, 18 de març del 2013

L'Origami


En alguna ocasió m’he trobat conversant amb altres mares preocupades per l’actitud d’un infant que es queixa sovint de les tasques d’escola que ha de fer, manifesta, a mode d’excusa entèn la progenitora, que es fa mal de tant d’escriure.

- Què en farem (diu la mare, o el pare del nin o nina) si ja ens trobem ara amb aquesta mandra!

Doncs… en primer lloc potser donar un vot de confiança al nostre fill/a.

Molts són els que exerceixen a causa de la seva capacitat motriu, tal força en el traç, o giren el canyell de tal manera, que es fan mal. Les mans, el canyell, els dits,… la motricitat fina de l’infant encara no respòn de manera òptima, i la conseqüència és aquest dolor, que condueix, per suposat, a una manca total de predisposició a la feina del nin o nina, que ja s’ho veu venir. 
Per fortuna, ni es preocupant ni de difícil sol.lució; com tot, es qüestió de técnica i paciencia. Però alerta, els qüaderns interminables de cal·ligrafía, propis d’altres èpoques, resulten ara tan poc encisadors com quan erem nosaltres qui els realitzavem. Qui no recorda aquelles interminables pàgines de copiar i copiar?. No cal en absolut fer caure als nostres fills en aquesta soporífera tasca, a no ser que volguem agreuxar l’actitud del nin, enlloc de millorar-la.

Si disposem de mitjans molt més entretinguts, que l’ajudaràn. Si sabem que tot d’una ell mateix en veurà els resultats. Si això el durà a sentir-se satisfet, provocant la conseqüent reacció de “em sento capaç, ja no em costa, ho faig perquè sé que ho faig molt bé i em sento orgullos”. Perquè aferrar-nos a aquesta altra metodología que amb tan poc apreci recordem?

Existeixen exercicis de mans i dits molt senzills de realizar a casa mateix, o amb algún especialista (si volem garantitzar-ne el resultat). De vegades els nens i nenes es comporten diferent amb un adult que no és el pare o mare. Ja sabem que ensenyar al nostre fill és molt més complicat per a les dues parts, que al fill d’un altre.De qualsevol manera, li será molt beneficiós tota mena de treball manual. I aquí és quan apareix el terme “origami".

Què és l’origami? L’origami és l’art japonés de plegar el paper. Papiroflexia, en diriem,… Però pensar en exclusiva en l’avionet de paper o el vaixell de l’infància suposaria simplificar-ne molt el concepte. La papiroflèxia pot definir-se com una art educativa en què es desenvolupa la creativitat, prenent-la com a passatemps o aplicant-la fins i tot en les matemàtiques.

Partint d'una base inicial (quadrats generalment, rectangles, triangles o altres formes, a voltes) s'obtenen figures que poden anar des de senzills models fins a ninots de gran complexitat. Els subjectes preferits per modelar són animals, altres elements de la natura (flors, arbres, etc) i capses. Es poden fer figures diverses com vaixells, barrets, pingüins, ocellets, avions i gairebé qualsevol cosa que hom tingui traça de fer i imaginació de crear.

L'única norma és que tot s'ha de fer doblegant. No es permet ni trencar ni enganxar. Tot ha d'estar fet d'una sola peça, o es consideraran obres diferents.

A més, practicant-la treballarem de passada una segona qüestió de suma importància, si ens fixem en els seus beneficis aplicats a l’aprenentatge dels nostres nins i nines: segons la filosofia oriental, l'origami aporta calma i paciència a qui el pràctica!

Podem trobar llibres molt atractius, que incorporen no només intruccions, sinó també papers de colors i formes per poder realitzar les figures proposades. Segur que a ells els encantarà i aviat tots vorem els resultats.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada