dimecres, 13 de febrer del 2013

Pautes per escriure amb bona lletra


Escriure amb mala lletra pot provocar sentiments de frustració en els nostres fills fins al punt que intentin evitar realitzar algunes tasques relacionades amb l'escriptura. Superar aquesta dificultat és possible, però com és una bona lletra? Els especialistes assenyalen que la principal característica d'una escriptura adequada és que sigui llegible. És a dir, que sigui lineal, clara, neta i correcta en els seus traços.


És possible que els nostres fills posseeixin una menor destresa psicomotriu que la resta de companys de la seva classe i, per tant, menor habilitat per aconseguir una escriptura correcta. Tal vegada, tant nosaltres com ells, hàgim desistit en l'esforç per aconseguir una bona lletra perquè no ho considerem un aspecte essencial en la seva educació. No obstant això, no és només una qüestió d'imatge, els nens que no han adquirit la destresa suficient per escriure adequadament, triguen de mitjana més temps que els seus companys a completar les tasques escrites i les anotacions de classe i intenten evitar les activitats que impliquen realitzar aquesta acció. 

Des de L’Aula recomanem que si el vostre fill escriu malament després de superar els primers anys de Primària, que és quan es comença a desenvolupar una escriptura correcta i regular, és necessari reeducar-li per evitar els problemes que poden provocar més endavant aquesta falta d'habilitat.
 
El tipus de paper que s'utilitza, la forma d'agafar el llapis o la postura que s'adopta són alguns dels aspectes que poden provocar la falta d'habilitat en escriure. Si es posa atenció sobre aquests, es poden evitar dificultats durant l'aprenentatge, millorar la lletra i aconseguir que sigui llegible i estètica.


La forma de seure: Una de les principals causes d'una mala escriptura és una postura inadequada. El tronc ha d'estar recte i lleument inclinat cap a davant, el cap en la mateixa línia del tronc i a uns 20 cm del paper aproximadament, els colzes han de romandre sobre la taula i tots dos peus recolzats en el sòl. És evident que para això, és fonamental que la cadira i la taula on es va a desenvolupar la tasca d'escriptura siguin adequades i així evitar tensions en les espatlles o postures forçades.

El paper adequat: Per aconseguir una bona cal·ligrafia (ben distribuïda, ordenada i proporcional en l'espai) en els inicis de l'escriptura, hem d'utilitzar paper pautat en quadrícula o ratllat horitzontal. La pauta permetrà obtenir una lletra equilibrada i uniforme, ja que li marcarà tant la línia sobre la qual descansa l'escriptura, com els límits superior i inferior que no ha de superar. Si bé és cert que hem d'assegurar-nos que els nostres fills coneguin aquesta norma perquè l'apliquin quan realitzin les tasques d'escriptura. 

Foto de http://grafo-blog.blogspot.com
 
Posició del paper: La col·locació adequada del paper sobre el qual es va a escriure depèn si els nostres fills són dretans o esquerrans. Si escrivim amb la mà dreta hem d'inclinar lleugerament el paper cap a l'esquerra i els esquerrans, cap a la dreta. Des de L’Aula aconsellem prendre com a referent la diagonal que forma el tauler de la taula on escriguem i col·loquem el paper en aquest mateix sentit. Assenyalem també la importància que subjectem el paper amb la mà contrària, de forma ferma però sense pressionar massa.

Agafar bé el llapis: La forma de subjectar el llapis és fonamental per obtenir un bon resultat. Si els nostres fills han adquirit un mal hàbit en això, és important que ho corregim abans de seguir amb altres exercicis perquè com més avancin amb una mala postura, més difícil ens resultarà reeducar-los.
Il·lustració de http://grafo-blog.blogspot.com

Hem d'agafar el llapis entre els dits polze i cor i sobre ell col·locarem, a manera de pinça, el dit índex, sense pressionar massa. Situar el punt d'agarri a uns 12 mm de la punta aproximadament, de manera que es pugui desplaçar la base de la mà pel paper de forma fàcil i còmoda. Aquesta mà que subjecta el llapis ha d'estar relaxada, perquè si la contraiem massa, podem perdre la postura idònia o exercir una pressió massa forta sobre el paper. Perquè els nostres fills s'acostumin a una posició correcta, aconsellem que escriguin a poc a poc, a un ritme adequat però pausat.
Cuidar la mida, l'alineació, la inclinació i l'espaiat: Quan utilitzem paper pautat, la norma que hem de seguir és que les majúscules ocupin des de la línia base de la línia, fins a la part superior, i les minúscules la meitat de l'espai que les majúscules. Aquesta proporció ha d'estar acompanyada d'una bona alineació i inclinació de les lletres i un espaiat adequat entre paraules i línies. Cuidar aquests aspectes és sinònim d'uniformitat i, per tant, de llegibilitat. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada